پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
حکمرانی خوب مقدمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی حکمرانی با همکاری مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت برگزار شد:

حکمرانی خوب مقدمه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

- 1402/04/13

علی اسماعیلی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان در نشست تخصصی حکمرانی، ابعاد مختلف حکمران خوب را از نگاه جهانی بررسی و نقش پارک علم و فناوری را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی حکمرانی با حضور علی اسماعیلی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان، ابعاد تنظیم گرانه قانون جهش دانش‌بنیان و نقش ساختارهای حکمرانی استان در تحقق آن در محل سالن جلسات پارک علم و فناوری خراسان مورد بررسی قرار گرفت.

علی اسماعیلی با اشاره به برش حکمرانی سازمانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری در سال 1401 و انتخاب شعار سال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نگاه کشور به سمت نوآوری، فناوری و دانش‌بنیان حرکت کرد.

وی شرط تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را چهار مورد دانست و افزود: محرک اقتصادی و نظام نهادی، میزان افراد تحصیلکرده، نظام کارآمد نوآوری و زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در اقتصاد دانش بنیان این چهار مهم هستند.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان و در حال ظهور جهانی در درازمدت رشد نخواهد کرد مگر اینکه مورد حمایت یک چهارچوب نهادی از طرف حکمرانی جهانی قرار گیرد.

وی حکمرانی خوب را بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مهم دانست و شاخص‌های اعتراض و پاسخ‌گویی، ثبات سیاسی و فقدان خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد را ملاک‌های تعیین حکمران خوب عنوان کرد.

اسماعیلی رقابت اقتصادی بین شرکت‌های دانش‌بنیان را بر سر نوآوری دانست در حالی که اقتصاد در حال معمول رقابت بر سر کاهش قیمت ها در بازار است و پیشرفتی ندارد.

وی با بررسی قوانین در کشورهای بلغارستان و قزاقستان دلایل رشد و عدم رشد اقتصاد دانش‌بنیان در این کشورها را عنوان کرد و تشریح کرد: وجود قوانین تسهیل‌گر در راه‌اندازی کسب و کار دانش‌بنیان و رشد آنها در کشورهای مختلف تاثیر مثبت و معناداری خواهد داشت.

علی اسماعیلی نقش پارک علم و فناوری را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مهم دانست و گفت: با بهبود کیفیت مقررات داخلی، ارتقاء قدرت چانه‌زنی، تسلط همکاران ستادی بر قوانین بالادستی، نظام‌مند کردن ساز و کارهای ایجاد شفافیت و تعامل سازنده با فناوران می‌تواند راهکارهای مهم در نقش‌آفرینی صحیح در این حوزه است.

دانلود پیوست خبر علی اسماعیلی علی اسماعیلی یاسر سیاوشی جامی یاسر سیاوشی جامی
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.